We współczesnych samochodach stosowanych jest wiele różnych rodzajów czujników. Dzięki nim podczas pracy silnika wykonywanych jest wiele pomiarów, na podstawie których komputer pokładowy steruje pracą jednostki napędowej. Przykładem ważnego elementu jest czujnik temperatury spalin, który informuje o temperaturze powietrza pobieranego w trybie ssącym, temperaturze płynu chłodniczego, paliwa oraz spalin wytwarzanych przez pojazd.
Najważniejszym zadaniem tego czujnika jest jednak badanie temperatury spalin w filtrze DPF czy też katalizatorze. Dodatkowo sensor ten pozwala odczytać temperaturę pracy silnika i uniknąć jego groźnego przegrzania.
Czujniki takie umieszcza się w kolektorze dolotowym przed filtrem DPF lub katalizatorem. Taki sensor wspomaga oczyszczanie spalin w systemie DPF i chroni katalizator przed przegrzaniem.
Awarie czujnika temperatury spalin
Wspomniany czujnik jest zmuszony do pracy w trudnych warunkach temperaturowych oraz pod dużym obciążeniem. W związku z tym najczęstsze awarie są związane z trudnymi warunkami pracy czujnika. Elementy pomiarowe mogą ulec przegrzaniu albo poluzowaniu ze względu na za dużą temperaturę. Na szczęście samochód może poinformować o problemie z czujnikiem, poprzez zapalenie kontrolki temperatury.
W przypadku braku takiej kontrolki, o problemach z czujnikiem temperatury spalin może świadczyć zwiększone spalanie paliwa oraz podwyższona emisja spalin. Aby upewnić się co do stanu czujnika, warto podłączyć komputer z oprogramowaniem diagnostycznym.
Uszkodzonego czujnika nie da się naprawić, więc jedyną opcją jest jego wymiana. W zależności od modelu auta i rodzaju czujnika, komponenty takie kosztują od 200 do 500 zł w najpopularniejszych pojazdach jeżdżących po polskich drogach.