Jazda bez sprzęgła – podstawowe informacje

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że jazda samochodem z manualną skrzynią biegów, wcale nie wymaga używania sprzęgła. Oznacza to, że w przypadku zerwania linki lub poważniejszej awarii tego układu, można dojechać do warsztatu lub w bezpieczne miejsce, w którym można poczekać na pomoc. Warto dowiedzieć się jak wygląda procedura jazdy bez sprzęgła, na wypadek nagłej awarii tego układu.

 

Autor zdjęcia: Rafał Komza

Sprzęgło to mechanizm, którego zadaniem jest rozdzielenie obrotów kół od obrotów jednostki napędowej. Dzięki niemu zębatki przekładni mogą bezproblemowo dokonać zmiany położenia i dopasować się bez żadnych zgrzytów i innych problemów. Okazuje się, że wciskanie lewego pedału do podłogi nie jest potrzebne. Wystarczy umiejętnie dostosować obroty silnika do prędkości kół. Dzięki temu zębatki skrzyni zgrają się i bieg wskoczy bez konieczności użycia siły oraz bez zgrzytania.

Jak jechać autem z manualną skrzynią biegów bez sprzęgła?

Przy wyłączonym silniku należy wrzucić drugi bieg. Następnie należy uruchomić rozrusznik. Auto szarpnie kilka razy, po czym ruszy. Istotne jest używanie pedału gazu po to, aby samochód nie ruszył gwałtownie.

Aby zmienić bieg, należy w pierwszej kolejności delikatnie zdjąć nogę z gazu. Po całkowitym puszczeniu pedału należy delikatnie wyrzucić bieg. Przy odpowiednich obrotach silnika nastąpi to bezproblemowo i bez użycia siły. Kolejną czynnością jest delikatne wkręcanie obrotów i wrzucenie wyższego biegu. Dzięki synchronizatorom skrzyni, można to zrobić przy odpowiednich obrotach bez zgrzytu. Na koniec należy z wyczuciem wcisnąć pedał gazu, aby uniknąć zdławienia silnika.

Redukcja biegów podczas jazdy bez sprzęgła?

Redukcja biegów w przypadku awarii sprzęgła nie jest dobrym pomysłem. Proces ten jest trudny i może doprowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń skrzyni biegów. Szarpnięcie może spowodować nawet zerwanie poduszek silnika czy też paska rozrządu. W pierwszej kolejności trzeba wrzucić luz oraz lekko nacisnąć dźwignię w stronę odpowiedniego biegu. Gdy wyczujemy, że bieg zaczyna wchodzić, należy mocniej pchnąć dźwignię. Jest to jednak trudna czynność wymagająca dużo wprawy.

Oczywiście wspomniana procedura powinna być stosowana w ostateczności, w sytuacji awaryjnej. Dzięki niej można dotrzeć do warsztatu lub na pobliski parking. Następnie należy wezwać mobilny serwis dokonujący napraw na trasie lub pomoc drogową oferującą holowanie.