Bezawaryjna i bezproblemowa eksploatacja automatycznej skrzyni biegów jest możliwa pod warunkiem dbania o ten element. Bardzo ważną sprawą jest regularna wymiana oleju, dzięki której skrzynia automatyczna cieszy się długim okresem żywotności. Najlepszą opcją jest wymiana dynamiczna.
Olej w skrzyni automatycznej to substancja odpowiedzialna za skuteczne smarowanie i efektywną ochronę elementów mechanicznych wchodzących w skład takiej skrzyni przed ich zużyciem. Dodatkowo olej taki wyłapuje różnego rodzaju zanieczyszczenia i zapewnia optymalne chłodzenie. Po pewnym czasie olej jednak traci swoją lepkość i inne parametry, więc należy dokonać jego wymiany. Między innymi sterownik hydrauliczny jest wrażliwy na przepracowany olej. Element ten odpowiada za płynną zmianę biegów. Wiele osób uważa, że oleju w skrzyni nie trzeba wymieniać. Fakty są jednak takie, że ulega on zużyciu podobnie jak olej silnikowy, dlatego wymiana od czasu do czasu jest konieczna. Olej w skrzyni automatycznej zużywa się szybciej w porównaniu z olejem w skrzyni manualnej.
Jak często należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
W przypadku nowego pojazdu, pierwszej wymiany oleju należy dokonać po około 80-100 tysiącach kilometrów. Następnych wymian należy dokonywać jednak częściej co około 40-60 tysięcy kilometrów. Okres wymiany jest uzależniony od rodzaju zastosowanego oleju oraz od typu skrzyni biegów.
Szarpanie automatycznej skrzyni biegów to poważny objaw mówiący o tym, że należy jak najszybciej wymienić olej. Często po jego wymianie, praca skrzyni automatycznej znacznie się poprawia. Biegi zaczynają zmieniać się płynnie bez wyczuwalnego szarpania. Czasem jednak na wymianę jest zbyt późno i należy dokonać drogiej naprawy automatycznej skrzyni biegów.
Statyczna oraz dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Jeśli chodzi o wymianę statyczną to olej jest spuszczany przez korki spustowe lub poprzez zdjęcie miski olejowej. Następnie należy odczekać trochę na ścieknięcie oleju. Po założeniu nowego filtra należy dolać nowy olej. W takim przypadku wymianie ulega zaledwie połowa oleju, więc jest to rozwiązanie doraźne.
O wiele lepszym wyjściem jest dynamiczna wymiana oleju gwarantująca skuteczną wymianę 100% tego płynu eksploatacyjnego. Do automatycznej skrzyni podłącza się specjalne urządzenie, które przeprowadza wymianę w kilku etapach. Na początku stosowany jest środek czyszczący do płukania całego układu z różnych zanieczyszczeń. Kolejny etap to wypompowanie całego oleju i zatrzymanie go w zbiorniku. Trzeci etap to podanie nowego oleju pod ciśnieniem. Jednocześnie wypychane są resztki starego oleju. Po wszystkim można dodatkowo użyć specjalnego środka ograniczającego tarcie między elementami mechanicznymi automatycznej skrzyni biegów. Ostatni etap to kontrola stanu oleju i ewentualne uzupełnienie tej cieczy.
Oczywiście istotną sprawą podczas takiej czynności serwisowej jest wymiana filtra oleju na nowy. Rozwiązanie dynamiczne jest o wiele bardziej kosztowne od statycznego, ale w zamian za to mamy pewność co do skuteczności takiego rozwiązania.