Opony są elementami pojazdu stykającymi się z podłożem. Mają więc bezpośredni wpływ na komfort, pewność i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. W zależności od sezonu użytkowane są opony letnie, zimowe lub całoroczne. Posiadają one różne cechy i ich montaż jest uzależniony od wielu ważnych czynników.

Wymiana opon letnich na zimowe i odwrotnie
Zdaniem wielu ekspertów (w tym fachowców z serwisu https://mobilnymechanik.katowice.pl), opony należy wymienić na zimowe, jeśli średnia temperatur w danym okresie jest niższa niż 7 stopni Celsjusza. Po prostu w takich warunkach letnia mieszanka gumowa traci swoje właściwości, a to wpływa niekorzystnie na przyczepność i inne ważne parametry.
Z drugiej strony jazda na oponach zimowych przez cały rok jest również złym pomysłem. Przy temperaturach wyższych niż 10-15 stopni, należy założyć ogumienie letnie. Mieszanka zimowa staje się bowiem bardziej miękka i może dojść do rozerwania bieżnika oraz ogólnie do niepewnego prowadzenia zarówno na prostej drodze, jak i na zakrętach.
Warto pamiętać, że bieżnik opon zimowych posiada więcej rowków i nacięć, tak aby zoptymalizować przyczepność na śliskiej i mokrej drodze oraz odprowadzać wilgoć. Bieżnik letni posiada inną konstrukcję nakierowaną na dynamiczną ale bezpieczną jazdę w bardziej suchych warunkach.
Co warto wiedzieć o oponach wielosezonowych?
Opony całoroczne stanowią pewien kompromis pomiędzy letnimi i zimowymi. Będą one zachowywać się poprawnie, ale nie będą lepsze zimą od zimówek i latem od opon letnich. Ponadto zużywają się one szybciej od opon sezonowych w skrajnych temperaturach zimowych i letnich. Opcja ta jest dobra dla osób pokonujących mniejsze dystanse, chcących zaoszczędzić czas na sezonowych wymianach. Na częstsze i dalsze podróże warto jednak zadbać o ogumienie sezonowe.