Nagrzewnica – czyszczenie i wymiana

W porze zimowej, bardzo ważną rolę odgrywa skutecznie i prawidłowo działające ogrzewanie samochodowe. Jeśli działa ono nieprawidłowo to warto skontrolować stan nagrzewnicy. Element ten podczas eksploatacji traci swoje właściwości i prowadzi do powstawania chłodu w kabinie auta. Nieprawidłowe działanie wiąże się z koniecznością wymiany nagrzewnicy. Czasami pomaga jednak tylko jej czyszczenie.

Jaką rolę spełnia nagrzewnica samochodowa?

W znacznej większości współczesnych pojazdów ich silniki są chłodzone przy pomocy cieczy. Jest to system chłodzenia charakteryzujący się dużą wydajnością. Chłodzenie takie świetnie radzi sobie w korkach oraz podczas jazdy z niską prędkością. Okazuje się, że układ chłodniczy odpowiada również za skuteczne ogrzewanie pojazdu. Część temperatury wytwarzającej przez ciepły, pracujący silnik ogrzewa powietrze, które jest wtłaczane do wnętrza auta.

Nagrzewnica to wymiennik ciepła, który oddaje temperaturę do powietrza przepływającego przez nawiew. Jest to prosty element posiadający formę rurek z żeberkami, przez które przepływa płyn. Zwiększanie i zmniejszanie temperatury powietrza, które trafia do auta polega na regulacji ilości cieczy, która jest wtłaczana do nagrzewnicy oraz ilości powietrza opływające nagrzewnicę.

Objawy zapowietrzenia i zapchania nagrzewnicy

Najczęstszym objawem problemów z nagrzewnicą jest niedostateczne lub całkowicie niedziałające ogrzewanie. Jeśli pomimo posiadania sprawnej dmuchawy i ustawienia maksymalnego poziomu ogrzewania do auta trafia zimne powietrze to najprawdopodobniej mamy do czynienia z problemem z nagrzewnicą. Oczywiście problem ten pojawia się w przypadku silnika, który jest w pełni rozgrzany.

Dodatkowo o problemach z nagrzewnicą świadczy nietypowy, słodki zapach powietrza, który oznacza wyciek płynu chłodniczego do kokpitu. Oprócz tego pojawia się problem zaparowanych szyb w pojeździe. Ubytki płynu wpływają niekorzystnie na ogrzewanie oraz na chłodzenie jednostki napędowej.

Najpopularniejsze usterki nagrzewnicy

Poza rozszczelnieniem, dość powszechnym problemem jest zablokowanie cieczy przepływającej przez żebra nagrzewnicy. Przykładowo rdza może się oderwać i zatkać rurkę. Jeśli nagrzewnica działa słabo to możliwe, że została ona zanieczyszczona lub zakamieniona. Kamień pojawia się w układzie w przypadku zbyt rzadkiej wymiany płynu lub gdy jest on rozcieńczany wodą kranową, w której znajduje się kamień, taki sam jak ten, który osadza się w czajnikach.

Istnieją też inne zabrudzenia nagrzewnicy, które mogą wskazywać na usterkę jednostki napędowej albo któregoś podzespołu. Spaliny lub olej trafiający do układu chłodzenia to nienaturalne zjawisko, które świadczy o powstaniu nieszczelności. Zwykle mamy tutaj do czynienia z problematycznym i kosztownym uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

Kiedy wystarczy tylko czyszczenie nagrzewnicy?

Kamień oraz inne zanieczyszczenia można usunąć i przywrócić prawidłowe działanie ogrzewania. Często demontaż nagrzewnicy wymaga rozebrania całej deski rozdzielczej, ze względu na umieszczenie tego elementu pod podszybiem. Istnieje jednak sposób polegający na użyciu odkamieniacza wlewanego bezpośrednio do przewodów, które zostały zamocowane w króćcach. Można też usunąć z układu płyn chłodzący i zastąpić go wodą demineralizowaną z odkamieniaczem. Po 15 minutach pracy silnika należy poczekać na schłodzenie wody, a następnie można ją wymienić na świeży płyn. Sposób ten umożliwia wyczyszczenie nagrzewnicy oraz innych elementów układu chłodzenia i ogrzewania w aucie.

W przypadku silnego zużycia, pęknięcia, bardzo silnych zanieczyszczeń lub zardzewienia nagrzewnicy, samo czyszczenie nie wystarczy. W takiej sytuacji należy dokonać wymiany elementu na produkt wysokiej jakości. Nie warto inwestować w tanie zamienniki z niepewnego źródła. Warto pamiętać, że wymiana wiąże się z koniecznością spuszczenia całego płynu chłodzącego i wlania nowego po dokonanej wymianie.